keskiviikko 4. huhtikuuta 2018

Gluteeniton pizza by Tuuletus

Tein vallan ruoka-aiheisen blogipostauksen. Aikamoinen duuni. Mutta pizzasta (GL) tuli tosi hyvää, kuten aina, jos vaan huomaan laittaa alle leivinpaperin, enkä voipaperia..

Kun kokkaan, kuten ehkä suurin osa meistä, en juuri koskaan mittaa tai punnitse ainesosia. Poikkeuksena juhlien täytekakut. Muutoin olen huono noudattamaan orjallisesti ohjeita, omianikaan. Tämänkin pizzan leivoin tuttuun tapaani kaataen pusseista suoraan, joten määrät ovat summittaisia arvioita. 

Pizza on gluteeniton ja palkokasviton, täytteistä riippuen kasvisversio ja myös laktoositon, jos huomiot sen mozzarellassa.

Tuuletuksen gluteeniton pizzapohja

riisijauhoa 1dl kukkurallinen
keltaista maissijauhoa 1dl kukkurallinen
valkoista maissijauhoa 1dl kukkurallinen
perunajauhoa 1dl kukkurallinen
psylliumia 1tl kukkurallinen
kookossokeria 1 rkl kukkurallinen
suolaa ripaus tai muutama
1/3 pussillista kuivahiivaa
rypsiöljyä 2 kaataisua eli n. 1/2 dl
50 asteista vettä 2-3 dl

Jantusen ja universumin helpoin tomaattikastike

ketsuppia 4 rkl
valkosipulia tuoresilppuna tai kuivarouheena 1/2 tl
kookossokeria 1tl

Suosikkitäytteitä

tomaatti
punasipuli
mozzarella
valkosipuli

Ja lisää milloin mitäkin, jos jääkaapista löytyy:
ananasta, 
broilerin filettä, 
katkarapua 
tai kevätsipulia.

Sekoita kuiva-aineet isossa astiassa. 
Kaada päälle vettä hitaasti vähitellen. Jauhot sitoutuvat veteen hyvin nopeasti. Lisää  veden lomassa öljy.
Sekoita ja vaivaa lusikalla, kunnes taikinassa on hyvä sitko, se irtoaa reunoista, ei ole murenevan kuivaa, mutta pysyy kiinteänä.

Laita astia kuumaan vesihauteeseen. Peitä talouspaperilla ja anna taikinan kohota, kunnes on 2-3 kertainen. Yleensä seisotan noin tunnin, kohosi tai ei.

Taputtele lätyiksi noin minimunkin kokoinen pallo kädellä pellin ja leivinpaperin päällä. Tätä taikinaa en lähtisi kaulimaan. 

Laita tomaattikastike lusikalla hyvin ohuelti koko taikinapohjan päälle, reunoille asti. Laita muut täytteet. Paitsi tietysti jos haluat syödä pelkkää pizzapohjaa. Kuten eräs meidän perheessä.

Paistaminen Tämä on se haastavin, koska uunit ovat erilaisia, pizzataikinalla voi olla erilaisia päiviä jne. Olen kokeillut kaikkea, ja näillä onnistunut ehkäpä parhaiten: 

Paista uunista riippuen n. 225 asteessa 
tai kiertoilmalla 200 asteessa keskitasolla uunista riippuen n. 15-20-25 min.

Tai paista kovimmalla lämpötilalla keskitasoa hieman alemmalla n. 10-15 minuuttia. Sen lisäksi vielä->


Jos haluat rapsakkaa palanutta pintaa juustoon, nosta lopuksi lämpö kuumimpaan mahdolliseen, pelti ylemmille tasolle ja grilliasetukselle. Tarkkaile ja ota pois muutamien minuuttien kuluttua, kun juusto on mieleiseksesi kärähtänyt.

Mikäli paistoaika on täyttynyt, mutta pohja tuntuu raa'alta, se ei välttämättä ole sitä, kun olet antanut pizzan lepäillä hetken uunista oton jälkeen. Liian kypsä pohja menee kovaksi. 

Jos haluat pohjaa  kuitenkin kypsemmäksi, siirrä paiston lopussa pelti halutessasi vielä alemmalle tasoille, vaihda päälle alavastukset ja tiputa lämpöä 150 asteeseen, anna olla n. 5-10min. Voit tarkkailla pohjan kypsymistä kurkkaamalla irtoaako se nätisti leivinpaperista ja onko napakka, mutta ei kovaksi kuivunut. 








Alkuun oli opettelemista ja etsimistä tämän oman gluteenittoman jauhoseokseni kanssa. Harjoituksen myötä olen kuitenkin saanut nämä jauhot toimimaan yhteen aika hyvin.  



taikinassa hyvä sitko


Kuten muillakin gluteenittomilla, näilläkin on taipumus tulla normia murenevaisempaa, mutta sen olen testikeittiössäni saanut haltuun oikealla määrällä psylliumia ja öljyä. Maku tässä pohjassa on mieto, mutta suolan määrällä sitäkin saa säädeltyä.

taikina kohoaa kuumassa vesihauteessa










Olen suosinut omia  jauhoseoksia siksi, että käytännössä kaikki marketeista löytyvät gluteenittomat jauhoseokset sisältävät palkokasveja (esim. E410 johanneksenleipäpuujauhe ja E412 guarkumi). Poikkeuksena löytyy Virtasalmen GL jauhot ja jauhoseokset, joihin palaan toiste, koska ovat ihan huippuja.

Ilahtunut kiitos! jo etukäteen, jos jollain olisi laittaa kommentteihin linkkiä omiin tai muihin hyviin gluteenittomiin resepteihin, joita voi modifioida myös palkokasvittomiksi.

♥️

Jantunen

Lämpimästi tervetuloa uudestaan.

♥️

Facebook
Bloglovin

♥️

Tuuletuksia on blogi elämässä selviytymisestä,
sisusta,
tahdosta ja tavoitteesta,

matkasta ja määränpäästä,
hyvän ja ilon bongaamisesta, hetkistä nauttimisesta.

Asiaa arjesta,
ison remontin tarpeessa olevasta omakotitalosta,
ihmissuhteista ja vanhemmuudesta.
Välillä elämää pintaraapaisua syvemmältä,
välillä kepeää iloa sisustuksesta, vaatteista ja pihalta.

Vertaistukea arjen sankareille,
puolin ja toisin

♥️

tuuletuksia.jantunen@gmail.com

3 kommenttia:

  1. Eilen testasin ekaa kertaa kukkakaalipizzapohjan. Oli positiivinen yllätys! Raastettua kukkakaalta, juustoraastetta ja kananmunaa. Pohjan esipaistamisen jälkeen täytteet normaalisti eli oman maun mukaan. Toimii :)

    VastaaPoista
  2. Ihana Tanja <3 Kiva, kun kävit kommentoimassa! Olen myös kokeillut tuota kukkakaalipizzapohjaa ja se yllätti, sillä se maistui jopa ei-kiitos-kukkakaalia-lapsille :) Kananmunasta tuli mieleen ihanat röstit, joihin tulee kananmunaa, juustoraastetta, raastettua perunaa ja sipuleita oman maun mukaan. Massa sekoitetaan ja paistetaan voissa pannulla ohuina pieninä pihveinä. Dippaus kermaviiliin ja tyytyväisyys on taattu :)

    VastaaPoista
  3. Tässä muuten mun suosikkini gluteenittomista blogeista. Näillä ohjeilla opin leipomaan myös maistuvat karjalanpiirakat :)
    http://www.gluteenitontaleivontaa.fi/

    VastaaPoista

Ihanaa, jos jaksat jättää jonkin pienenkin kommentin, ne ilahduttavat aina kovasti ja tankkaavat bensaa taas kirjoitella lisää blogiin <3

LUETUIMPIA BLOGISSA NYT

Syksyn loppukaneetti

Kuten instagramissa jo ilmoittelinkin, meidän Tuuletuksia-blogi on tullut tienhaaraan. Se ei ole tien pää, vaan risteyskohta, ...